SEO eller sökmotoroptimering syftar till att få ditt eget relevanta innehåll att visas i framstående positioner. Förutom positionen (ranking) är det avgörande hur nära matchningen är mellan den sökterm som användaren har valt, visningen av sökresultaten (kodavsnittet) och målsidans relevans. Optimering av sökmotorer är hållbar om användaren effektivt kan lösa sin uppgift (uppdrag) på webbplatsen. Det krävs också en bra länkstrategi för att lyckas med din SEO.
Varför är SEO så viktigt?
I det följande vill jag presentera fyra skäl till varför temat för sökmotoroptimering är så viktigt för dig och för många företag:
- Å ena sidan, och du kan kontrollera detta med dina egna webbanalysdata, för många företag är Google eller sökmotorer den viktigaste kanalen för att locka användare till sin egen webbplats.
- Användare som kommer via sökmotorer har vanligtvis en hög motivationsnivå från din sida för att uppnå det önskade målet. När allt kommer omkring skrev användarna in ett sökord som förde dem till din webbplats.
- För många företag är sökmotorer den viktigaste källan för att använda generiska söktermer för att få användare till sin egen webbplats. Det betyder att SEO (ofta) är den viktigaste kanalen för att skaffa nya kunder
- Google är tacksam: Hållbar sökmotoroptimering leder vanligtvis också till hållbara möten. När en position har nåtts för en sökterm är det vanligtvis mycket stabilt om sökmotoroptimeringen byggs upp på ett hållbart och användarorienterat sätt. Enligt en aktuell recension har zalando.de till exempel varit nummer ett för termen ”sommarklänningar” sedan 7 februari 2016.
Målet med sökmotoroptimering
Målet med SEO är därför inte bara att vara på topp. Sökmotoroptimering syftar till att representeras i relevanta söktermer med relevanta sidor i bra positioner i relevanta sökmotorer. Förutom Google kan dessa sökmotorer också vara sökmotorer som Bing, Yahoo eller Yandex, men också specialiserade sökmotorer som Amazon (produktsökning), Indeed (jobbsökning) eller Trivago (hotellsökning). Representationen av texten tillgänglig i sökmotorerna (utdrag) syftar till att motivera användaren att klicka på resultatet, i syfte att uppfylla användarens förväntningar på innehållet i söktermen, texten och innehållet på webbplatsen. Förutsättningen är tydlig och entydig åtkomst till hela relevanta webbplater, som är optimalt förberedda för användare, oavsett enhet (mobilvänlig).